MaiSihat: 56 Soalan Tentang Energizing Soy Protein (ESP)

Assalamualaikum, Salam Ceria semua ūüôā

Terdapat 56 soalan terkumpul dalam perbincangan bersama dengan Master-Master Shaklee dan Nutritionist tentang Energizing Soy Protein (ESP) Shaklee.

Processed with MOLDIV

1. Apa yang dimaksudkan Soya Non-GMO?
-> Soya Non GMO ialah soya yang tidak diubah genetiknya.
Bermaksud, kacang soya ini organik dan tidak mempunyai hormone tambahan. Jadi, ia dapat dikenali dan diserap oleh badan dengan sempurna.

2. Bagaimana IsoÔ¨āavon dalam kacang soya dipercayai menyerupai hormon wanita?
-> Kerana bentuk molekul nya. Akan tetapi, tindak balas/kerja yang dilakukan adalah tidak sama kerana estrogen dalam badan mempunyai kuasa dominan jika dibandingkan dengan phytoestrogen.

3. Bagaimana Soya ESP berfungsi untuk bantu ramai wanita yang mengandung?
-> Kerana kandungan protein yang berkualiti tinggi. Ia membantu dalam perkembangan bayi di dalam kandungan.

4. Bagaimana Soya ESP untuk bantu wanita yang ingin hamil?
-> Kerana kandungan protein yang berkualiti tinggi. Protein diperlukan dalam memperbaharui sel-sel baru yang sihat (seperti: hormone untuk kesuburan & sel-sel sistem pembiakan)

5. Soya tidak elok untuk lelaki, Fakta Atau Auta?
-Auta. Tiada kajian sahih yang membuktikan soya tidak boleh diambil oleh lelaki.

6. Bagaimana nak kenal pasti customer yang alergik kekacang sebab Ada sesetengahnya tak pernah tahu yang dia alergik soya? Selepas pembelian baru tau yang dia alergik soya.
-> Sebaiknya buat pemeriksaan darah di klinik/hospital untuk mengesan elergik kepada sesuatu makanan.

7. Dari segi perbidanan melayu, soya di katakan boleh menyebabkan urat sejuk dan kembang sebab ia dikategorikan dalam kekacang. Fakta atau Auta?
-> Auta. Tiada kajian sahih yang membuktikan soya boleh menyebabkan urat sejuk dan kembang.

8. Berapa sudu yang sepatutnya di ambil dalam sehari? Ada yang kata 3 sudu, ada kata 6 sudu. Kalau melebihi kuantiti ESP yang di ambil, adakah ia memudaratkan ?
-> Sukatan yang disarankan adalah 3 sudu besar setiap hari. Protein yang ada dlm ESP ialah 14gram. Individu biasanya memerlukan 50-60g protein setiap hari.

Jadi, individu yang mengamalkan makanan sihat dan ditambah dgn ESP satu hidangan sudah mencukupi untuk keperluan badan.

9. Kenapa amik ESP boleh jadi naik berat badan dan kenapa ada yang amik sembelit dan jadi sampai buasir?
-> Pengawalan berat badan perlu seimbang dengan kawal makan, senaman dan supplement berkesan. Jika seseorang hanya ingin kurus dengan pengambilan supplement.

Tanpa kawal makan dan senaman, ia akan membantutkan program kurus dan menyebabkan berat naik. Perlu minum air banyak jika mengambil ESP agar proses serapan dan pemulihan otot menjadi lebih baik

10. Untuk orang nak diet, bagaimanakah pengambilan ESP? Dan waktu bila perlu ambil ESP?
-> Boleh diambil sebagai meal replacement di waktu pagi , 3 jam selepas breakfast
-> Boleh diambil sebelum sarapan dan sebelum makan malam (pengambilan makan malam dan sarapan hendaklah dikawal)

11. Adakah ESP tidak boleh diambil bersama supplemen2 Shaklee yang lain?
-> Boleh, tiada masalah

12. Ada mitos kata soya tak bagus untuk kesihatan lelaki dan perempuan, ada juga kata soya menyebabkan kulit bayi sensitif. Apa komen nutritionist.
-> Tiada bukti saintiÔ¨Āk kukuh mengatakan tidak bagus untuk kesihatan, malah, banyak¬†kajian saintiÔ¨Āk menunjukkan soya bermanfaat untuk kesihatan. Sama juga untuk kulit
bayi sensitif.

13. Soya tidak baik untuk kesihatan kerana ia akan menggalakkan sel2 kanser (makanan sel2 kanser). Fakta atau Auta?
-> Soya Non GMO yang digunakan untuk menghasilkan ESP adalah organik dan tidak merbahaya. Soya ini juga dibasuh dengan air semasa pemprosesannya menyebabkan ia selamat, berkesan dan mesra alam.

14. Bolehkan ESP diambil oleh pesakit hypothyroidism, hyperthyroidism, pesakit buah pinggang yang belum atau sedang menjalani dialisis?
-> Untuk penyakit sebegini, sila dapatkan nasihat doktor pakar dahulu.

15. Adakah ESP penyebab baby ruam? (Baby dah 4bulan) fully bf.
-> Tidak.

16. Adakah Soya/ESP menyebabkan tulang menjadi lemah. Jika ibu hamil mengambil, adakah ia juga menyebabkan tulang bayi menjadi lemah?
-> Tulang tidak kuat disebabkan kekurangan kalsium. Disarankan untuk ibu mengambil Ostematrix untuk menampung keperluan kalsium.

17. Sebenarnya, bolehkah wanita yang ada masalah Fibroid dan Cyst mengamalkan vitamin berasaskan soya spt ESP? Jika tidak boleh, apakah cadangan terbaik untuk sumber protein mereka?
-> Untuk wanita yang mempunyai masalah Cyst, sebaiknya dapatkan nasihat doktor sebelum mengambil suplemen. Walaubagaimanapun, soya bukan penyebab kepada masalah Cyst.

18. Bolehkah ibu yg menyusu anak g6pd ambil ESP dalam tempoh menyusu tu? ada apa2 kesan sampingan pada bayi?
-> Ibu yang menyusu anak g6pd mengambil produk berasaskan soya hendaklah mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu. Tidak digalakkan, kecuali di bawah kebenaran doktor.

19. Orang gout boleh ambil ESP tak?
-> Boleh.

20. Ibu menyusu yang minum ESP, adakah ia memberi kesan ke atas berat badan bayi? Adakah akan bertambah atau sebaliknya?
-> Bergantung pada pemakanan ibu dan anak.

21. Bagaimana cara pengambilan ESP boleh membantu menaikkan berat badan?
-> Kerana ESP memberi kandungan amino asid yang lengkap kepada tubuh badan, dan ia dapat membantu dalam penghasilan otot. Kenaikan otot akan mempengaruhi berat badan.

22. Bagaimana cara makan ESP yang betul untuk elak berat badan naik?
-> Rujuk jawapan No 10.

23. Betulkah pada awal kehamilan tidak digalakkan mengambil ESP kerana boleh meningkatkan hormon sehingga menyebabkan keguguran?
-> Tidak. Pengambilan ESP tidak menyebabkan peningkatan hormone.

24.¬†Adakah ESP¬†boleh menyebabkan kegemukkan setelah ditinggalkan atau bila dah tak ambil? (Sebab ada customer ni dia sibuk dok cakap ¬†sebab ESP¬†la ni dia gemuk sekarang….dia¬†ambik untuk susu huhuu)
-> Tidak. Rujuk jawapan No 9.

25. Apa kaitan minum ESP boleh putihkan kulit?
-> ESP adalah protein, asas pada bina sel. Apabila sel sihat, maka organ sihat, dan sistem turut sihat. Jadi apabila sel kulit sihat, maka organ sihat dan kesan sihat itu adalah putih, gebu.

-> Ini kerana sumber protein yang digunakan adalah berkualiti tinggi dan lengkap dengan kandungan asid amino. Protein diperlukan dalam membina sel-sel kulit yang baru, jadi untuk mendapatkan kulit yang lebih sihat, pengambilan protein yang berkualiti tinggi adalah penting.

26. Kanak-kanak boleh consume ESP tak dan kalau boleh berapa sukatan yang sesuai untuk kanak2?
-> Tidak digalakkan. Sebaiknya ambillah Mealshake.

27. Berapa sukatan pengambilan ESP untuk pesakit diabeties?
-> Pengambilan seperti biasa. 1-2 kali sehari.

28. Apakah bukti yang Soya ESP adalah Non-GMO?
-> Kerana Shaklee ESP dihasilkan di bawah Identity Preservative Program (IPP), di mana ia dikawal ketat dari proses pertumbuhan sehingga ke pemprosesan. Ia adalah pihak ke-3 yang akan memastikan produk ESP Non-GMO.

29. Pengambilan ESP dikatakan bantu kenyang lebih lama, tapi kenapa ada yang lepas sejam dua dah lapar? Adakah ada kesilapan dlm pengambilan?
-> Pengambilan ESP adalah 3 sudu besar bersamaan 14g protein (105kcal). Proses penyerapan protein setiap individu berbeza. Sekitar 5-9g setiap jam. Jadi dalam masa 3-4jam sudah berasa lapar jika individu itu hanya minum ESP semata2x. Dinasihatkan
makan pada kalori rendah dan ditambah dengan ESP.

30. ESP dikatakan bagus untuk pesakit gastrik, kenapa? Adakah ia disebabkan ESP mempunyai unsur kalsium?
-> Ya betul. ESP mengandungi kalsium 500mg bagi setiap hidangan.

31. Bagaimana soya dikatakan membantu wanita yang menopause?
-> Wanita menopause adalah disebabkan oleh level hormone estrogen yang turun secara¬†mendadak. Soya yang mengandungi isoÔ¨āavons (hanya soya yang dibasuh melalui air¬†sahaja) dapat membantu dalam mengawal penurunan hormone ini.

32. ESP expired sebab jarang ambil still boleh consume? Ade effect tak?
-> Disarankan untuk tidak minum selepas expiry date.

33. ESP salah satu produk dicadangkan bags ibu menyusu untuk kurus. Tapi kesannya, selera makan ibu bertambah dan berat badan naik. Bagaimana pengambilan yang betul untuk kurus?
-> Rujuk jawapan No 9.

34. Betulkah kesesuaian pengambilan ESP adalah mengikut darah? Adakah mereka yang berdarah B tidak sesuai minum ESP dan menyebabkan kegemukan?
->¬†Tidak.¬†Tiada kajian saintiÔ¨Āk yang kukuh membuktikan ia boleh menyebabkan¬†kegemukan.

35. Bagaimana ESP mengekalkan kesegaran? Contoh banyak ESP produced on 2014, tapi expired lama sehingga 2016. Ada certain ESP bau pun kadang2 lain dah. Kadang2 customer tanya kenapa bau ESP tak sama untuk semua tin? Mohon pencerahan.
-> Kerana pemprosesan yang dibuat adalah dengan menggunakan air untuk dibasuh, jadi ia dapat mengekalkan kesegaran soya tersebut. Rasa yang tidak sama kerana proses penuaian soya adalah berbeza, jadi rasanya berbeza ikut cuaca/iklim penuaian soya pada ketika itu.

36. Betul ke ESP tak boleh di minum oleh pesakit Cyst disebabkan kandungan soya di dalam ESP?
-> Soya bukan penyebab kepada penyakit Cyst, tetapi pesakit Cyst hendaklah mendapatkan nasihat doktor sebelum mengambil apa-apa sulpemen.

37. Macam mana pula fungsi ESP untuk naikkan berat dan untuk turunkan berat Aadakah perbezaan cara pengambilan atau macam mana? (Sbb ada y kata nak naik pon amik esp nak turun pon amik esp macam menipu je)
-> Kene faham konsep pengambilan ESP.Bukan salah ESP.rujuk jawapan soalan no 9 dan 10.

38. Ibu yang (tiada eczema) masih breastfeed bayinya akan menyebabkan bayinya itu eczema sekiranya ibu mengambil ESP. Betul ke?
-> Tidak. Kecuali jika bayi tersebut mempunyai elergik kepada soya. Tetapi keberangkalian adalah rendah.

39.¬†Adakan ESP mengandungi soy isoÔ¨āavon yang boleh menyebabkan lebihan hormon¬†lelaki (testosterone) dalam badan wanita?
-> Tidak. Fungsi isoÔ¨āavon tidak akan melebihi hormone original yang terdapat dalam¬†badan. Jadi, ia tidak mengganggu tahap keabnormalan hormone.

40. Ibu yang hamil (tiada eczema) ambil ESP semasa kehamilan akan menyebabkan bayinya itu eczema. Betul ke?
-> Rujuk pada jawapan No 38.

41. Betul ke ambil ESP berlebihan boleh rosak buah pinggang?
-> Kerosakan buah pinggang bukan disebabakan oleh faktor pengambilan soya, tetapi daripada pemakanan yang tinggi pengawet atau ubatan lebihan di dalam badan.

42. Siapa yang memang tak boleh ambil ESP? Mereka yang asid urik tinggi boleh consume esp?
->¬†Tiada spesiÔ¨Āk alasan yang menyatakan soya tidak boleh diambil oleh pesakit¬†tertentu, bagaimanapun, sila dapatkan nasihat doktor untuk pesakit yang menghidap¬†kanser, g6pd, thyroid dan sebagainya.

43. Berapakah sukatan pengambilan ESP sehari bagi ibu hamil, ibu menyusu, yang nak kurus dan yang nak jaga kesihatan?
-> Saranan 3 sudu besar satu hari. Disarankan pengambilan 3 sudu minimum sehari. Boleh ambil lebih sehingga 9 sudu ikut keperluan badan.

44. Adakah gatal2 badan selepas consume ESP sebagai healing crisis?Atau alahan kepada kacang soya? Berapa lama biasanya healing crisis untuk pengguna ESP?
-> Kemungkinan observe untuk 2-3 minggu. Banyakkan minum air. Sebaiknya buat pemerikasaan untuk lihat tahap elergik pada makanan. Jika tidak, minum air kosong secukupnya setiap hari.

45. Betul ke ambil ESP boleh cerahkan kulit? Berapa lama consume boleh gebus gabas. Ada yg dah consume lama, belum cerah2.
-> ESP bukan ubat tapi supplement. Ia bertindak untuk bina sel. Apabila sel sihat, maka organ dan sistem turut sihat. Selain itu, untuk vitamin kulit, boleh ikhtiar dengan Vitamin C, E dan Collagen.

46. Kenapa ada ESP pahit? Belum expired pun.
-> ESP tidak pahit. Sila report jika ada keraguan.

47. Adakah ESP boleh menyebabkan loya, muntah, cirit birit dan demam panas?
-> Bergantung pada individu. Tiada masalah setakat ini sejak ESP dikenalkan sejak 1961.

48. Bolehkah ESP diambil oleh pesakit yang disyaki denggi?
-> Boleh, tiada masalah. Pada masa yang sama, pesakit denggi hendaklah minum air secukup2nya.

49. Bagaimana ESP membantu dalam kesuburan lelaki dan wanita
-> ESP adalah sumber protein yang sihat. Protein penting dalam penghasilan hormone, secara tidak langsung membantu dalam kesuburan.

50. Bagaimana ESP bantu untuk diet?
-> Rujuk jawapan 9

51. Pesakit psiorisis perlukah ambil ESP dan apa kebaikannya?
-> Untuk autoimmune, perlu dapatkan nasihat doktor. Mengikut pengalaman, propose untuk ACE dan antioksidan produk. ESP boleh diberi juga untuk bantu bina sel badan.

52. Kenapa selepas minum ESP, ada yang membuatkan org orang rasa bloated dan naik angin?
-> Dikhuatiri kurang makan dan kurang air. Banyak faktor lain yang menyebabkan bloated. Sila makan dengan masa yang betul, dan cukupkan pengambilan air kosong.

53. Sekiranya ibu hamil memang consume ESP dari sebelum hamil, tapi morning sickness membuatkan dia loya dan tak lalu minum ESP lagi, adakah suggestion cara minum ESP yang boleh dikongsikan?
-> Minum ESP dgn mencampurkan dengan minuman lain seperti jus, milo.

54. Protein dikatakan penggalak kanser. Bolehkah pesakit kanser minum ESP? Cadangan pengambilan? Apakah kesan sampingannya?
-> Boleh atas nasihat doktor. Jika ada penyakit tertentu, sila dapatkan nasihat doktor sebelum pengambilan suplemen.

55. Jerawat akan tumbuh setiap kali saya makam kacang. Adakah selamat sekiranya saya minum ESP?
-> Boleh observe healing crisisnya. Shaklee sentiasa selamat. Namun penerimaan setiap individu kesannya berbeza mengikut tahap kesihatan setiap orang.

56. Abang saya ada asthma. Ambik ESP terus trigger asthma. Sama hal dgn lecithin. Sebab dua2 tu based on soy. Perlukan juga penjelasan.
-> Digalakkan pengambilan produk antioksidan seperti ACE dan vivix serta omega jika mempunyai masalah alahan. Kemungkinan abang puan ada masalah alahan pada makanan tertentu juga, sila buat pemerikasaan kepada doktor dahulu.

Andai ada persoalan yang masih keliru, tidak faham, anda boleh tuliskan atau kongsikan diruangan komen ya. InsyaAllah kami cuba bantu. ūüėÄ

Jangan lupa dapatkan ENERGIZING SOY PROTEIN anda hari ini! ūüėÄūüėÄ

sid320

Untuk Info & Order:
Norzarina Khalid
019-265 9140 (SMS/Whatsapp/Telegram)
(SID 1150656)
norzarina.khalid@gmail.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *